Haal diep adem. Voel de natuur.

Shinrin-yoku oftewel Bosbaden komt uit Japan en is ontstaan rond 1980 maar is gebaseerd op veel oudere en wetenschappelijk onderbouwde kennis en rituelen.

Shinrin-yoku betekent letterlijk je onderdompelen in de atmosfeer van de natuur. Je neemt geen ├ęcht bad in het bos en het is ook geen wandeltocht. Door je tempo te verlagen, je zintuigen bewust te openen en het bos zoals het is toe te laten ervaar je een diepe ontspanning en ontstaat er ruimte om 'uit je hoofd' te komen. Je bent volkomen in het hier-en-nu en je wordt stil. Bosbaden is vertragen en in cognitieve stilte werken aan je gezondheid.

Tijdens de 2 tot 2,5 uur durende sessie ga je dus het bos ervaren met al je zintuigen. Aan het einde van de sessie sluiten we af met een theeceremonie

Ongekend veel voordelen van bosbaden

Bosbaden heeft ongekend veel voordelen:

  • Natuur is bijna overal en gratis beschikbaar, ook na de sessie kun je met de opgedane kennis en inzichten zelf aan de slag. Dit kan overigens ook in een park of tuin.
  • Natuur bevordert het herstel tijdens en na ziekte of operatie
  • Natuur zorgt ervoor dat je parasympaticus wordt geactiveerd en dat je lichaam kan overgaan op vetverbranding
  • Een verblijf in de natuur vermindert het vrijkomen van stresshormonen
  • Studies tonen aan dat 'bosbaden' de cortisolspiegel verlaagt, de hartslag vertraagt, de bloeddruk verlaagt en het immuunsysteem stimuleert.
  • Natuur verhoogt het energieniveau
  • Natuur verbetert de concentratie
  • Natuur vergroot het aantal NK-cellen (natural killer cells)
  • Natuur laat je volledig tot rust komen, dieper dan bij andere vormen van ontspanning
  • Je hebt geen speciale uitrusting nodig. Kleding aangepast aan de weersomstandigheden is voldoende. Ook bij regen gaat de bosbadensessie door.
  • Bosbaden kan individueel of in groepsverband gedaan worden (dit laatste uiteraard aangepast aan de coronamaatregelen)

Bosbaden als therapie

  • Bosbaden kun je inzetten op verschillende niveaus van puur ontspanning tot ondersteunende therapie.
  • Als therapeutische vorm is het laagdrempelig en veilig in te zetten. M.b.v. metaforen en uitnodigingen word je aan het werk gezet en komen er nieuwe inzichten die je verder helpen.
  • Je hoeft je issues of problemen waar je mee worstelt niet hardop te benoemen als je dat niet wilt. De begeleiding is zo dat je in stilte kunt werken.
  • Bosbaden kan eenmalig ingezet worden of als een reeks van meerdere sessies. Het aantal sessies is afhankelijk van de probleem- en doelstelling die altijd in overleg wordt bepaald.
  • Bosbaden kan op diverse locaties. Door het bosbaden aan te bieden dicht bij de woonomgeving stimuleer je om het ook zelf te gaan doen.
  • Iedereen kan deelnemen, het is geen fysieke inspanning, conditie is niet nodig. Gemiddeld loop je tijdens een half uur. Ongeveer 2 a 3 km.

Bosbaden onder begeleiding

  • Bosbaden onder begeleiding biedt je als deelnemer de mogelijkheid om zelf niet te hoeven denken en alles te mogen loslaten. De begeleider kent de route en zorgt ervoor dat deelnemers vertragen en maximaal effect hebben van het bosbaden.